Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

🍂 WAJIB TAU BAGI YANG SUKA MENUNDA-NUNDA PEKERJAAN Jangan biar kain Bertumpuk”, Ada “Makhluk” Suka Menumpang 🍂



Jin yang bernama Yakmat suka sekali dengan tumpukan baju-baju yang ada di atas tempat tidur r ataupun tempat cuci baju , perlu diketahui wanita sekarang banyak yang malas untuk pekerjaan ini, maka dari itu setelah tau artikel ini wajib bagi wanita untuk senantiasa senang dalam melipat baju di atas tempat tidur 

Banyak wanita , terdapat banyak wanita di mari yang berat kaki untuk melipat baju/kain kain. setelah  membaca posting ini senantiasa segera bergegas untuk menjalankannya 

Orang tua dahulu berkata, busana tidak bisa didiamkan bertumpuk. Tempat tidur tidak bisa didiamkan berhamburan serta tidak dirapikan. Kalian ketahui, Jin yakmat senang bersandar atau duduk di tumpukan kain / baju kamu yang malas untuk melipatnya .

 Haaa ... kamu sudah menyiapkan ranjangnya, jadi dia selalu mendengarkan suara orang main kelereng dan orang-orang bermain perabot

Ni cerita masa arwah atuk aku hidup lagi. Bapak aku cerita tadi, aku kongsikan dengan korang. Ada sorang pak cik ni datang cari atuk aku. Cucu dia hilang. Dah tiga hari katanya. Jadi, atuk aku pon pergilah nak tengok apa yang boleh ditolong.

Macam biasalah, atuk aku bawak Quran dia. Dah selalu ada kat tangan dia kan. Atuk aku sampai je ke rumah tu, dia terus mintak izin nak masuk ke dalam bilik. Bilik ni bukan bilik tidur tapi ada katil.


Atuk aku berdiri kat tepi katil tu. Dia baca doa lepas tu dia seluk tangan dia ke dalam timbunan kain kat atas katil tu. Actually, tak banyak pon timbunan kain tu sebab dia orang dah melipat sejak budak tu hilang. Nak melayan risau agaknya, lipat kain. Kiranya busut kain tu tak tinggi mana. Tak banyak mana.

Atuk aku seluk tangan dia ke dalam kain tu. Entah apa yang dia cari tapi masa dia menggagau tu, tangan dia kena tarik dengan kuat.

Tersembam muka atuk aku kat kain-kain yang bertimbun tu sampai dia dah macam nak masuk ke dalam kain tu. Atuk aku melawan. Dia baca ayat-ayat suci. Keluar bunyi meracau. Benda tu melawan. Katil tu bergegar kuat. Tapi kain yang bertimbun tu tak jatuh pulak. Macam dah kena gam.

Macam-macam bunyilah keluar. Entah apa yang atuk aku baca, tiba-tiba keluar api kat timbunan baju tu. Pastu berasap. Bau dia, hangit!

Atuk aku baca Yasin Mubin sebab maksud ‘Mubin’ tu sendiri ialah tunjuk. Nyata. Serlahkan. Dalam surah yasin tu ada tujuh mubin. Sampai kat setiap mubin, atuk aku berdoa.


Baca Juga :





Pelan-pelan dia tarik tangan dia. Tak lama lepas tu, nampak tangan budak kecik tu. Lepas tu badan dia 

pulak sampai habis atuk aku tarik dia keluar dari timbunan kain yang tak tinggi tu.

Budak tu dah longlai. Satu badan dia lebam. Darah dia kena hisap derrr…

“Hari-hari kami lipat kain…” kata nenek budak tu. Muka tak percaya habis.

“Jangan biar kain bertimbun. Jin suka duduk atau bersandar dalam kain bertimbun. Selalu rapikanlah baju baik yang bersih maupun yang kotor yang bertumpukan. Bila kamu naik tempat tidur , pukul-pukul dulu dengan sapu lidi sambil baca ayat Kursi.

Jin suka tidur di atas kasur kita. Tak halau, dia tidur dengan kita la…” kata atuk aku. Tak seram sangat la… tapi pengajaran la pada yang malas nak lipat kain… ha ha ha ha



Sumber : Tajul Zulkarnain