Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Inilah Jenis-jenis Perhiasan Rumah yang Dilarang Dalam Islam

Rumah merupakan tempat proteksi dan juga beristirehat. nyatanya tiap orang mau ketenangan tiap kali berposisi di rumah. dalam mencari ketenangan, tentu sahaja kita membutuhkan rumah yg bersih tanpa bentuknya beberapa barang yang boleh mendatangkan kemusyrikan kepada kita

rasulullah saw bersabda: “empat masalah yang bawa kebahagiaan iaitu isteri solehah, tempat tinggal yang luas, jiran yang baik dan juga kenderaan yang selesa”. (ibnu hibban)

manakala allah swt berfirman: ”allah menjadikan utk kalian rumah2 kalian bagaikan tempat yang menyenangkan” (surah an - nahl : 80)

oleh itu, dalam menghias rumah, tidak wajib bentuknya unsur - unsur berupa syirik serupa arca. ini kerana, dlm mencari ketenangan, kita pula mengharapkan biar malaikat rahmat masuk ke dalam rumah, kerana malaikat tidak hendak masuk ke dlm rumah yang mengandungi arca.

rasulullah saw bersabda: “sesungguhnya malaikat tidak hendak masuk ke rumah yang di dalamnya terdapat patung”. (bukhar dan juga muslim)

begitu pula dengan rumah - rumah yang dihiasi dengan gambar yang berupa lucah, perempuan tidak berpakaian dan juga seumpamanya.

kadangkala ketika, ada rumah yang memiliki wilayah yang luas dan juga pada zahirnya nampak tenang dan juga menawan namun malangnya tidak dimasuki malaikat karena bentuknya gambar - gambar berunsur kemaksiatan, patung - patung hiasan dan juga seumpamanya.

cacatkan angota patung

sekiranya ada perhiasan berupa arca di dalam rumah, hingga hendaklah dicacatkan anggotanya serupa patahkan kepala arca tersebut ataupun yang sewaktu dengannya.

ini bersumber pada suatu hadis yang menggambarkan tentang keengganan jibrail a. s merambah rumah rasulullah saw kerana di pintu rumahnya terdapat suatu arca. hari selanjutnya juga jibrail masih tidak mahu masuk, sampai - sampai ia berkata kepada nabi muhammad:

“perintahkanlah biar memotong kepala arca itu”. hingga dipotonglah dia sampai - sampai keadaannya jadi serupa sepohon pokok” (riwayat abu daud, nasai dan juga termizi dan juga ibnu hibban)

dengan kecacatan tersebut, tiada mungkin arca itu hendak diagung - agungkan. bagaimanapun, patung - patung game yang dipakai oleh kanak - kanak wanita dibolehkan dalam islam kerana game sebegini ini sekurang - kurangnya boleh mengajar kanak - kanak buat masa akn tiba trik mendidik kanak - kanak mereka.

perhiasan yang dibenarkan dan juga yang tidak dibenarkan dalam islam

memegang isu perhiasan yang dibolehkan dalam islam, merupakan serupa ayat - ayat suci al - quran, pokok, gambar panorama alam dan juga barang yang tidak bernyawa.

tidak salah dalam islam membikin perhiasan daripada gambar berupa panorama alam laut, perkampungan, tumbuhan di hutan, sungai dan juga sebagainya yang selari dengannya.

hanya, yang tidak dibenarkan oleh islam antara lain yakni gambar - gambar artis yg memperagakan auratnya buat tatapan universal ataupun gambar orang kafir (org bkn islam) yang melaksanakan musyrik terhadap allah swt.

islam tidak menggalakkan gambar - gambar serupa ini kerana dia melambangkan keagungan ataupun mencuat perasaan memuja mereka.

menggantungkan gambar - gambar orang alim dibenarkan karena dia dilihat dari sudut ketokohan dan juga kelebihan ilmunya dan juga islam pula mewajibkan gambar sebegini buat diperuntukan contoh.

begitu pula dengan gambar - gambar keluarga ataupun haiwan yang diambil secara fotografi dibenarkan kerana boleh jadi kenangan.

siksaan pada hari kiamat

islam melarang perhiasan pinggan mangkuk yg diperbuat dari emas dan juga perak kerana bilamana terdapatnya perhiasan sebegini di rumah, mungkin besar akn memunculkan perasaan ataupun watak sombong, riak dan juga mau menunjuk - nunjuk kemewahan yang terdapat padanya.

larangan ini merupakan utk melindungi hati fakir miskin biar tidak terasa rendah diri ataupun bentuknya perbezaan ataupun jurang yg kelewatan antara kalangan kaya dan juga miskin.

manakala bekas - bekas acuan kuih - muih yang berupa haiwan, dia dibolehkan kerana acuan - acuan ini hendak terbuat dalam wujud santapan yang kesimpulannya hendak dimakan, tidak ditaruh dan juga tidak kekal hingga dia dibolehkan.

begitu pula halnya dgn permaidani yang terdapat gambar fauna, tidak haram diletakan di dalam rumah karena dia diletakkan di dalam peran rendah. permaidani hendak dipijak dan juga dia hendak tidak membayangkan dia diagungkan.

islam pula menegaskan, orang yang mengukir dan juga memahat arca hendak menerima azab yang dahsyat pada hari kiamat.

sabda rasulullah saw: “sesungguhnya orang yang amat berat seksaannya pada hari kiamat yakni orang yang membikin ukiran ataupun memahat arca ini. dalam satu riwayat lain diterangkan: orang yang menandingi kuasa ciptaan allah”. (riwayat bukhari dan juga muslim)

dalam hadis lain rasulullah s. a. w bersabda: “sesiapa yang membikin arca, pada hari kiamat nanti ia hendak dituntut buat meniupkan roh pada patungnya itu, pada perihal ia selamanya tidak mampu meniupkan roh itu”. (riwayat bukhari )

iktikad hadis ini yakni, allah swt hendak menyuruh orang yang membikin arca itu meniup roh sampai - sampai boleh dan juga ini tentu sahaja menggambarkan satu seksaan dan juga penghinaan kerana bukan kerja manusia meniupkan roh.